Warung punya si seleb twit

Gak bisa dipungkiri sarana media sosial seperti Facebook dan Twitter sangat membantu para penggiatnya, termasuk gw. Buat gw, Facebook menjadi sarana penyambung silahturahmi dan “mengamati” apa yang dilakukan teman-teman. Dulu sebelum Facebook begitu meluas gw sering tulis status yang jujur – mau marah ya marah mau bete ya bete -, tapi sekarang setelah banyak teman yang begitu ketemu suka nanya status gw akhirnya gw memilih untuk nulis status yang asal aja dan cenderung gak penting. Sementara itu, Twitter gw pakai untuk mendapat informasi, baik itu berita, perkembangan gaya hidup, sampai belajar dari para pakar yang rela menuangkan sedikit ilmunya secara gratis.

Pengguna Twitter sangat luas, termasuk beberapa orang yang awalnya tidak terlalu terkenal, tetapi kemudian menjadi terkenal melalui kicauannya, dan seringkali dinamai “Seleb Twit”. Ya…orang yang menjadi selebriti di kancah Twitter. Seringkali mereka ini adalah seseorang yang kenal baik dengan satu atau dua orang terkenal kemudian kicauannya seringkali di retweet atau dibalas sang selebriti asli, sehingga para pengikut si selebriti asli kemudian membaca, dan akhirnya ikut mengintili seleb twit tersebut. Ini juga sangat terbantu dengan apa yang namanya FF atau Follow Friday, dimana siapapun juga dapat menyarankan akun mana yang sebaiknya dikintili.

Tak dipungkiri juga Twitter sudah menjadi sarana promosi yang sangat mudah, murah dan luas. Ingat gak ada restoran steak yang mengumandangkan pesan “steak rasa hotel dengan harga murah” yang sering menggembar-gemborkan Wagyu steak berharga murah? Ya.. pemiliknya pun memanfaatkan Twitter untuk promosinya. Cara termudah? Siapapun yang berkicau menyebutkan sedang makan di @xxxxx sedaaappp deh atau apapun yang bernada seperti itu akan mendapatkan tiramisu gratis. Tentu saja yang membaca kicauan senada itu akan tertarik untuk mencoba pula bukan? Untung saja memang steak yang mereka sajikan sangat enak untuk kategori harga segitu. Gw suka banget sama steak-nya. Dan tiramisu yang mereka kasih gratis itu juga rasanya dahsyat lho!

Satu contoh lain adalah warung kopi kecil minimalis modern di bilangan Sabang, yang terletak di antara Holland Bakery dan Kopitiam Oey milik Bondan Winarno sang pakar kuliner. Warung kopi ini dimiliki oleh salah seorang pembawa berita stasiun TV yang pemiliknya adalah laki-laki Aceh berjanggut tebal dan seorang laki-laki yang berteman dekat dengan beberapa orang beken lainnya. Jadilah mereka memanfaatkan teman-temannya untuk berkicau mengenai warung mereka. Terbukti ini adalah cara yang sangat ampuh. Dan, bagian terbaiknya adalah bahwa mereka memang menjual kopi yang enak ditambah lagi roti panggang sarikaya yang bisa membuat gw menghela nafas keenakan seraya mengingat masa muda dahulu kala.

Jadi intinya, gw senang-senang aja ada promo begituan lewat Twitter, selama memang yang dipromosikan benar enak.

Minggu lalu gw ke Bandung dan, tergoda promo di Twitter lagi, suatu malam akhirnya menyambangi warung kopi di bilangan Dago sejajar dengan kantor Telkomsel ini bersama empat teman. Pertama gw datang bersama dua teman, sebut saja teman satu teman dua. Begitu tiba, kami langsung memesan minuman kebanggaan warung kopi ini, yang sebenarnya adalah es krim buatan sendiri dengan rasa mocca, dicampur serpihan oreo, marshmallow dan kacang almond, kemudian disiram dengan kopi panas, sehingga menghasilkan minuman yang unik. Ya, gw harus akui minuman ini unik dari sisi penyajian. Dari sisi rasa juga cukup enak, walaupun tidak hebat, dan cukup murah. Satu cangkir harganya 10.000 Rupiah saja kok.

Kami berlima datang dengan misi yang sama: harus mencicipi semua makanan yang mereka sediakan. Warung kopi ini baru, jadi belum ada menu makanan berat kecuali Lontong Iga Kari. Sang pemilik, yang notabene adalah si seleb twit dan penulis buku yang sedang dalam kontroversi oleh sebagian ababil, dengan ramah menjelaskan bahwa baru mulai depan mereka akan mulai menyajikan makanan berat. Tentu saja kami terima penjelasan itu dengan senang hati, karena toh ada beberapa jenis makanan ringan yang bisa kami cicipi.

Secara keseluruhan, kami berlima memesan: 1 Lontong Iga Kari, 3 Mozarella Chicken, 1 Chicken Wings, 1 Soto Mie, 1 Lasagna dan 1 Somay. Harap dimaklumi, ke lima orang ini semuanya berbobot di atas 70kg jadi sumpelannya harus banyak.

Kami saling bertukar makanan untuk saling mencicip. Lontong Iga Kari yang menjadi jagoan memang layak dijagokan. Dengan harga 12.500 Rupiah terasa murah untuk ukuran kantong Jakarta. Mozarella chicken datang dalam tampilan dada ayam super tebal dilapis keju mozarella (ya iyalah, kalo dilapis bayam jadi spinach chicken namanya :p) dan saus barbecue yang cantik rasanya. Dengan harga 20.000 Rupiah cukup lah untuk perut yang kelaparan.

Mengingat sedang berada di Bandung, gak salah rasanya kalo gw berharap akan makan somay yang enak. Sayang oh beribu sayang, somay isi kornet dan keju yang datang ke hadapan malam itu jauh dari harapan. Somay pertama yang gw potong masih ada bagian yang mentah atau terasa terigunya, sementara tiga potong lainnya tidak terasa enaknya di mana. Dan gw pun berpikir, “Ini Bandung men, masa bikin somay gak enak gini sih?”

Begitu pula dengan lasagna seharga 20.000 yang datang dalam cetakan aluminium foil berukuran 15 x 5 cm. Dari penampakannya pun gw tau lasagna itu gak enak. Mata gw cukup tajam untuk bisa membedakan pasta mana yang al dente dan mana yang overcooked 🙂

Chicken wings-nya lebih lucu lagi. Datang dalam piring besar berisikan mashed potato, ternyata ketiga sayap itu sangatlah kurus sekali. Sepertinya ayamnya tidak diberi makan dua bulan sebelum dipotong. Setelah dimakan pun rasanya hanya manis di permukaan dan tidak meresap ke bagian daging di dalam. Duh… sayang sekali ya.

Gw gak kecewa sama rasa masakannya karena gw merasa harus rasakan sendiri resto dan tempat makan yang baru buka supaya kita yang bisa cerita, jangan biarkan diri kita bertanya terus. Jangan merasa rugi kalo dapat makanan gak enak. Ya itung-itung melatih indera pengecap supaya makanan yang masuk gak cuma “enak” dan “enak banget”:)

Intinya, gak semua restoran dan tempat makanan milik seleb (asli) atau seleb twit tuh selalu enak. Mereka cuma punya teman yang tepat untuk bantu mereka promosi. Itu aja kok.

So, what’s my verdict for this coffee shop? Drink the coffee and savor the taste. Minum kopinya dan nikmati rasanya. Rasa kopinya memang juara. Tapi jangan terlalu berharap banyak kepada makanannya. Gw akan lebih milih makanan lain sih.

Advertisements

Popiah

Dua tahun lalu di saat sedang maraknya kasus TKI yang ditelantarkan di Malaysia, lagu Rasa Sayange diaku sebagai lagu mereka, Ambalat diperebutkan, gw memutuskan untuk tidak akan menginjakkan kaki di Malaysia jika tidak sangat dibutuhkan. Ditambah lagi seorang warga negaranya pernah menyakiti hatiku.. Huh! Hehehe ini sih cerita lama ya.

2 bulan lalu kelompok bermain gw yang menamakan dirinya Cemenerz memutuskan untuk melakukan liburan singkat. Dari berbagai pilihan, gw kalah suara. Pilihan jatuh ke KL. Mengingat gw selalu mengalah, ya udah lah ikut aja.

Entah kenapa akhirnya perjalanan ini menjadi menyenangkan. Gw yang tadinya berangkat dengan setengah hati lama-kelamaan bisa menikmati. Mungkin juga karena sudah berdamai dengan orang yang pernah menyakiti gw itu dan malah dia yang selalu memandu kemana aja gw harus pergi. Biarpun dengan bodohnya kami gak bisa mencari waktu yang tepat untuk ketemu. Empat hari di KL dan gak bisa ketemuan?? Haduuuhhh bodohnya gw 😛

Hari terakhir di sana kami harus menunggu flight yang memang jadwalnya malam sekali. Kelelahan dan kebosanan mengunjungi mal membuat kebingungan apa lagi yang mau dilakukan. Tapi ternyata toh, seperti juga kalau mati gaya di Jakarta, kami terpuruk di sebuah mal juga. Kali ini letaknya hanya di seberang hotel.

Saat duduk-duduk di food court-nya (oiya, ini mal ada Sogo-nya tapi penampakannya kelas Ramayana doang loh) gw mencoba makanan cemilan yang bernama Popiah. Gw tau sih Popiah ini rasanya mirip lumpia semarang. Yang membedakan saat itu adalah di dalamnya dicampurkan semacam kremes jadi memang cukup menggoda.

Singkat kata gw jatuh cinta kepada sang Popiah. Emang enak banget. Ndilalah tiga hari lalu kok ya gw ngidam (inget ya, bahasa Indonesia-nya ngidam, bukan nyidam) si Popiah. Mau beli dimana coba? Akhirnya nekat nyoba bikin dengan liat-liat resep di dunia maya ini.

Hasilnya? Kulit popiahnya terlalu tebal *hiks* dan gak bisa melipat dengan sempurna karena penggorengan yang gw punya terlalu kecil diameternya sehingga hanya bisa membuat kulit lingkaran kecil pula. Rasa isinya sih gak buruk sama sekali, sangat bisa dimakan, tapi tampilannya jadi berantakan karena gak bisa dilipat itu.

Ya sudahlah, yang penting gak penasaran lagi toh mencoba buat popiah. Hati senang, lidah puas, dan yang penting… gak harus jauh-jauh ke KL atau Singapura  🙂

Tulang Jambal

Bandung selalu terkenal dengan berbagai macam kulinernya. Dari yang paling biasa sampai yang paling unik. Dari yang murah sampai yang mengagetkan harganya. Untuk orang seperti gw yang sangat doyan makan, Bandung is heaven.

Satu tempat yang baru-baru ini gw temukan atas bantuan teman adalah restoran Tulang Jambal. Sebenarnya ada di beberapa lokasi tapi gw datang ke yang di Jl. Sumurbandung no 7. Jangan tanya arah ya, gw cuma pasrah kasih alamat ke supir taksi 🙂

Seperti namanya restoran ini mengandalkan masakan tulang jambal. Waks!! Masa jualan tulang? Iya loh bener. Dan laku keras. Tulang jambal disini adalah bagian tulang ikan asin jambal ukurannya besar. Masih ada tempelan daging tersisa untuk kita gigit, setelah itu kita hisap-hisap tulangnya. Rasa asin manis pedas langsung membawa kenikamatan di lidah. Dijamin nasi seporsi langsung tandas.

Makanan yg gw pesan hari ini disebut paket 1 seharga 20rb aja dengan isi nasi, tahu bandung, tempe bacem, dan 2 potong besar tulang. Alhamdulillah nikmat 😉

Recommended, guys!

Blogging from blackberry

This is my first time ever blogging from blackberry. Thanks to somebody who spread the news.

Well, I just wanted to try this new application. Not gonna say much as I’m so tired of speaking all the way since morning that my brain refuses to function now.

Will come up with new posts about good food and good places.

Baruna

Location: Kebon Sirih Timur, Central Jakarta

I just realized that I really like Balinese food. Every time I see or hear about a new Balinese restaurant, I will surely make an effort to try their meals. When I heard about this one particular restaurant, the same thing came to my mind. “I have to try”, and it’s not too far from the places where I usually run my errands.

So on a hot afternoon, I went there with a friend. The first impression I got was, “The owner must have spent a lot of money to acquire this huge property”. The parking lot could accommodate 100 cars, I guess, so no worries for customers who might be thinking of having a small event here.

A small pura welcomes us. Two larger buildings on our right and left side are open to customers. If you take pictures here and tell people you are in Bali in those pictures, they will buy it 🙂

Food.. Yes, food. They do not have many selections, unfortunately. I can’t remember all the names, but they are all Balinese food. We opted for the Seafood Set.

That thing only costs 85K! The taste is like all the grills we can find in Jimbaran, Bali. And the coconut with lime we had for drinks was good too. Well, I guess that’s why I like Balinese food. To compensate my being unable to hop in a plane to Bali anytime I want :d

Chewy Puff

I have this friend living on the other side of Jakarta from where I live. We lost contact for years. The last time she sent me a text message was when she gave birth to a baby girl. She’s 4 now. Or 5? Then we met again virtually, on Yahoo Messenger and then Facebook. From then on we say hi regularly. It happens we share some common interests. Games and food :d

The one problem we’re having is we live “far” from each other that makes it hard to taste the foods that we recommend to each other. We can only ‘encourage’ (blah :p) each other to try this and that, which is only available in the area where we live wkwkwkw… Surprisingly, it seems we shop for similar kinds of food. It’s so funny when one morning she suddenly imagined that we were neighbors and I was entering her kitchen searching for food, in my pajamas, because I was too busy working and did not have time to buy groceries just because we realized we both keep stock of Yummy Cheese Spread :))

One day she recommended this food. I don’t know what to call it. Snack? I imagined that it was kinda puff. But it’s not. It’s a dough, filled with different toppings – I had blueberry cheese, mad chocolate and something else – just like puff. But it’s chewy. And the outlet calls itself Chewy Junior. Mind you, I am not too interested with junk food anymore but because this friend of mine recommends it then I thought I gotta give it a try. When I had the chance last night, I called her and asked where the outlet is, then found out I was sitting across from it :d

They do not sell by piece. Customers have to buy at least 3 pieces. They offered to buy 9 with an opportunity of getting an angpao envelope, though. Well, I only wanted to try so 3 would be enough. 3 pieces cost me 22k Rups only.

What can I say about it? It’s okay to my taste. I’m not jumping from my chair. Will think twice or three times before buying it again 🙂

Yogyakarta

I am one of the lucky people (or, to quote a friend ” a lucky bastard” :d) who could frequent Yogyakarta for business, pleasure or combination of both. I had come to the province now and then with the family when I was younger, but not too often. The ‘regular’ schedule began in 2000 when I joined an international organization in Jakarta. Their work programs required some of the staff, including me, to travel extensively to all parts of this country and Yogyakarta is among them. From then on, I travel to Yogya 5 to 7 times a year. Interesting, huh?

When I travel for business, I wouldn’t have much time to explore the city. Even so, I love the setting of this province. Everywhere I go there will be a lot of people smiling to you, as if they can recognize an ‘outsider’ from distance. Or maybe it’s because of my not-so-Javanese-although-I-am-considered-a-Javanese face. Whenever I go to Malioboro, because I wouldn’t say I come to Yogya if I don’t set my feet on the street, there will be becak (pedicab) drivers offering people a tour to shops and paying them as low as 3 thousand Rupiahs. And remember, they have work hard to paddle the becak if I sit in it :)) There will be street singers singing to people eating at the lesehan hawkers. All the things I always miss

I witness the transformation, from when there were not many malls until now where there are several huge malls. From when college students were nice and behaved, until now when people always say the life is getting ‘crazier’ with a lot of sex and drug parties

One thing I love the most about Yogya is that everything is CHEAP. Back in 2000, my office provided a small perdiem of IDR 120,000 per day. In Jakarta, you can spend this amount for one meal. In a flash. In Yogya, you can have three meals in three days with the money. Now, I usually go there with some clients who will provide me per diem of IDR 300,000 to AUS$ 85. Can you imagine what I can do in Yogya with AUS$ 85 when one meal would only cost IDR 12,000 (AUS$ 1.5 or US$ 1.2)? The answer is SHOPPING.

I fancy Batik. With all my heart. When people were not aware of its beauty, I already hunted for it whenever I go to provinces that produce batik. When people wear Batik more often, I could never decide which one of my collections I will transform to a dress. They are just too gorgeous 🙂

Eating out is another experience. I will share in different blogs about each restaurant I savor.

One thing I wouldn’t miss when I go there is Reflexology massage. Sounds weird? Hhhmmm…. Try this. I always go to similar massage parlor in any province I go to. I am a massage freak. The one place I finally set my heart on in Yogya is called Kakiku (My Feet). There are several Kakiku but I regularly come to the one on Dagen street. My choice will be 90 minutes full body massage in VIP room. How much will it cost me? IDR 45,000 only (US$ 5).  So, I usually set my shopping and eating out agenda to end at 8.30 then rush to Dagen area and get my massage of the day. Perfect to soothe my achy feet after walking and standing for so long.

Yogya will always be the place I love. Where I could spend a quiet weekend and go home with 7 new batik collections 🙂

A Treasure Worth Seeking

Restoran Bu Endang, Jl. Wijaya 1, South Jakarta

I was born as a Jakarta girl, amidst the hustle and bustle of the metropolitan city. Because of this, having Javanese parents does not make me a ‘real’ Javanese. When people ask where I am from, I will say “I’m from Jakarta. But my parents are Javanese”.  However, thanks to my super mom, I am really familiar with Javanese food. Many people will say that their moms cook well. Nothing beats home-made food, I believe 🙂 But, I have the privilege to say that my mom’s cooking is well known not only to her children but also to many people, which makes me regret why she always says no whenever I or other people suggest her to start a small restaurant.

Now, about this restaurant. It’s located on Jalan Wijaya 1, where there are arrays of restaurants and cafes and cake shops. A small white house on your right side if you drive from Tendean, with a white sign board showing a picture of a woman wearing Javanese kebaya and konde. Once you step into the house, you will feel the friendly atmosphere. When the owners are around, they will welcome you themselves. They are not just owners, you know. These are people who know what they’re doing, who have passion on preserving traditional food in a traditional way but apply modern approach. They will not hesitate coming to each table greeting the customers, asking if we need anything or have any suggestions. They will recognize regulars and remember where they live or work. Very amiable 🙂

The reason why I love this small place is because of the food, and the original taste. Mangut ikan pari asap, bistik (Javanese version of beef steak), galantin (rolled minced beef), tahu gimbal (fried tofu and shrimp), botok, and many others always put me in confusion. Which one do I have to order when I want them all? The last time I came here, I chose Galantin. Rolled minced beef served with sweet sauce and sauteed veggie. The first bite brought me to the sky. Veeerrryyyyy delicious. Gosh, the soft minced beef and the combination of sweet sauce and carrots is beyond thoughts hehehe…

The picture might not represent the taste, as it was taken from my Blackberry only :d

My friend ordered the bistik that evening. She literally scrapped all the sauce off her plate. She said, “You know, I seldom eat like this. I mean like scrapping all the sauce. But this one, geez, I won’t let a drop left on my plate. It’s so good”.

One more thing, the price is friendly. The galantin and bistik only costs 30k each. My friend brought home two gadon daging, one bistik and I brought home another galantin, with two kerupuk and three iced tea, it only cost us 200k. I will always come back here when I miss Javanese home-made food.

Martha Cake Shop

Location: Jalan Jambu No. 33, Central Jakarta

This tiny cake shop is located in a high-class housing area in Menteng. I got lost when trying to find the place so I decided to ask some people sitting around a small “warung rokok”. I only asked, “Where is the famous cake shop on this street?” One of them simply said, “Martha, right? Just go straight, it will be on your right side. Number 33”. I drove again then spotted the house. Wait, where is the entrance?? Well, I saw it really late. One small gate that only fits one person at a time didn’t catch my attention at first. I decided to drive around once again, and this time parked really close to the gate.

The reason why I really wanted to go there was because I heard this is the place where Cendana clan goes to to get some old-style cakes. I also heard that the late Soeharto was really fond of the nougat mocha cake. Don’t you think it’s worth to try?

When I arrived the store was a bit dark. Later I found that it closed at 6. I arrived 5 past 6 :d Nevertheless, the store attendant welcomed me. Maybe because it was late, there were only some cookies, pia and cakes left. Then I thought, so long as I get the nougat cake, I wouldn’t bother. I picked two cheese pia, two yam pia, and one nougat cake.

The yam pia turns out to be okay, nothing special though, the cheese one is better. And the nougat cake? Hhmmm… it feels “old receipe” 🙂 I was not jumping from my chair but there was this unique old taste, which I am sure is what keeps old-time customers to revisit. Pia is only 3 thousand each, and the nougat is 15 each. At least my curiosity is not killing me now 🙂

Sate Ayam Tikungan Sabang

The corner between Jakarta Theater and Jalan Sabang, across from Sarinah Thamrin

I never know what this place is called. It’s too famous people don’t need to associate it with a name.

I have two foods I call ‘desperate menu’, meaning when I really don’t know what I want to eat these two would be the answer; Sate Ayam and Nasi Goreng. Being more aware of health issues (not, eeeekkkkkk :d) I try to scrap away Nasi Goreng or Fried Rice from the list. Once in a month or two months might be acceptable, but not more than that. So, I only have one option left; Sate Ayam.

Tonight I felt the hunger, yet did not have any idea what would be good to entertain my stomach. My itchy throat seems to encourage me that no food would taste good. A friend, who was as hungry as I was, had a so-not brilliant idea to have sate ayam.

As healthy as this lady is, – mind you she’s a fitness trainer – she prefers this particular sate hawker. The reason? The taste is okay, edible, and the most important thing is: no skin. I had eaten here many times before I knew her, never I realized that the chicken had always been skinless :d Yup, no skin means we’re only eating the protein. Plus, it’s not fried. The peanut sauce? Eat it if you want, but don’t lick the plate if you know what I mean :d

This place serves sate ayam, sate kambing, soto madura, sop kaki sapi (and kambing, perhaps. can’t remember). Both chicken and lamb meat is grilled to perfection. No charcoal left on the it, really soft but juicy, and good portion size. One plate of sate ayam plus lontong (steam rice wrapped in banana leaves) costs 15k, 5 sate kambing is another 15k, soto madura with rice is 17k, and those fruit juices – gosh, so yummy and fruity – only costs 7k.

Yup, you should go there and try. This weekend perhaps?

« Older entries